Ivar

(Sakset fra Bygdebok for Båtsfjord Kommune.)

Ivar Olsen, født 24.november 1922 i Makkaur i Båtsfjord; død 1998 i Torrevieja, Spania. Foreldre: Jensine (f. 1902) og Olav Olsen (f.1899). Søsken: Else (f. 1924), Kristine (f. 1926) og Nils (f. 1927). Gift med Borgny (f. 1926). Barn: Gjermund (f. 1949), Randi (f. 1952) og Lotte-Line (f. 1954).

Ivar Olsen gikk først folkeskole i Båtsfjord. Utmerket seg med gode evner der og fikk gå realskole i Vardø. Neste steg på utdanningsveien ble Orkdal landsgymnas i Sør-Trøndelag, hvor han gikk ut som preseterist (best i sin klasse). Under odontologistudiene ved Universitetet i Oslo møtte han sin kommende hustru Borgny (født Pettersen). Etter endte studier i Oslo og London (hvor Ivar gjorde krigsinnsats for Milorg) ble Ivar ansatt som kommunetannlege i Skaun Kommune i Sør-Trøndelag. Her arbeidet han fra 1948 til 1955. Deretter flyttet han med kone og tre barn tilbake til Finnmark, nærmere bestemt Hammerfest, hvor han fortsatte tannlegegjerningen inntil han pensjonerte seg i 1989. Ble skilt fra Borgny 1957, giftet seg aldri igen. I 1991 flyttet han til Spania, hvor han bodde inntil han gikk bort i 1998.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License